Monday 28 November 2016

Kenapa Kulit Muka Makin Sensitif

Hai semuaa.. Kak Izah nak tanya, ada tak sesiapa yang pernah alami situasi macam ni:
Dulu kulit muka tak ada masalah sangat, tapi sekarang menjadi-jadi masalah dia. Sensitif sangat. Dulu setakat jerawat halus je, sekarang siap merah-merah, dan menggelupas pun ada. Padahal waktu muda remaja kulit tak pernah pun ada masalah tu. Kadang-kadang terkena debu sikit je pun dah gatal-gatal..Pelik kan? Kenapa sekarang kulit dah jadi sensitif??
Tahu tak kenapa? kenapa? Naik pening mikio hari demi hari, kulit muka makin sensitif. Makin menjadi-jadi pulak tu.
Hmmm...maaflah kalau Kak Izah cakap sebenarnya silap kita juga. Terlalu percaya kepada benda di sekeliling kita... Jangan terkejut dengan info yang Kak Izah share ni ye :)
1) Air Paip – Musuh Utama Kulit Wajah
Air Paip
Adik-adik sekalian, air paip ni kalau di negara luar dipanggil ‘hard water’. Bukanlah maksudnya air tu keras, tapi dalam air paip tu banyak sangat bahan yang mampu merosakkan struktur kulit. Klorin, aluminium, dan sebagainya. Sebab tu kulit boleh berubah dari tak sensitif kepada sensitif. Siapa-siapa yang masih guna air paip untuk membasuh muka, tolonglah berhenti ya..sayang dengan kulit tu.
2) Terlalu ‘Cerewet’ Membasuh Muka
Mencuci Muka
Walaupun kulit setiap orang berlainan jenis, tapi ada satu yang sama, iaitu minyak semulajadi. Orang cakap kulit berminyak tak bagus kan? Meh, nak beritahu apa baiknya minyak tu.
Minyak ni fungsinya melawan bakteria di lapisan luar kulit. Bila minyak tu hilang sebab selalu cuci muka, percayalah, muka akak-akak akan jadi lebih sensitif sebab tak mampu lawan bakteria. Selain itu, kulit muka juga akan jadi terlalu kering tanpa minyak itu.
3) Bahan Kimia Dalam Skincare

Sebijak manapun kita mengelak membeli skincare yang tiada merkuri ataupun hydroquinone, bahan-bahan kimia lain tetap hinggap kat muka kita. Cuma kesan dia lama sikit berbanding merkuri tu. Persoalannya, kita dah betul-betul pasti ke bahan tu selamat?
Terkejut ke? Itulah kebenarannya. Untuk sesiapa yang dah terlanjur buat benda-benda di atas tu, jangan risau dan ikut tips Kak Izah ni. Formulanya, bila baca label produk untuk kulit, cari perkataan “tanah liat putih” atau “white clay” dalam bahan dia. Tanah semulajadi ni fungsi dia memperbaiki struktur kulit, dan sesuai untuk semua jenis kulit.
Mana pulak nak cari produk yang guna tanah liat sebagai bahan utama kan?
Saje Kak Izah nak share la ni…
Dekat Kak Izah sekarang ada satu produk berasaskan tanah liat putih. Kalau nak tahu lebih lanjut pasal produk ni, bolehlah PM Kak Izah ye. Setakat ni ada pelanggan kulit dah pulih, berbanding dulu sensitif dan menggelupas. Mereka menggunakan Bedak Asmak . Memang berhasil.
Nak dapatkan Bedak Asma'?
Bedak Asma' berasaskan tanah liat.
Hubungi Kak izah melalui whatsapp ye dear? ;)
012 - 676 9367

No comments:

Post a Comment